Science anxiety levels in Emirati student teachers

Martina Dickson, Melissa McMinn, Hanadi Kadbey

Abstract


Research has shown that pre-service and in-service teachers who exhibit science anxiety are less likely to teach it effectively. It is therefore critical to gauge the science anxiety levels of student teachers early while there are still possibilities, perhaps, to prevent serious issues occurring later on as a result. This study takes place in the United Arab Emirates, where Emirati science teachers are already in the vast minority. Since this is the case and teacher attrition rates are high, it is important to offer as much support to student teachers as possible. We surveyed 113 student elementary school teachers to explore their science anxiety levels. Whilst some studies have shown that science anxiety can decrease as students take science content courses, thereby theoretically gaining confidence in science knowledge, this effect was not observed in our study except for a few aspects and only in those who had studied in the ‘science track’ at school. We also found that students educated in arts tracks in high schools had significantly higher science anxiety levels compared with those who followed science tracks.

قد أظهرت البحوث أن معلمي ما قبل الخدمة و المعلمين في الخدمة و الذين يظهرون قلقاً من مادة العلوم هم أقل إحتمالاً لتعليم مادة العلوم بفعالية. ولذلك فمن الأهمية قياس مستويات القلق من مادة العلوم لمعلمي ما قبل الخدمة في وقت مبكر في حين لا يزال هناك احتمال ربما لمنع حدوث أي مشاكل في وقت لاحق نتيجة لذلك. وتجري هذه الدراسة في دولة الإمارات العربية المتحدة، حيث معلمي العلوم الإماراتيين هم أقلية. وبما أن هذا هو الحال ومعدلات تناقص المعلمين مرتفعة، فمن المهم تقديم أكبر قدر ممكن من الدعم لمعلمي ما قبل الخدمة. قمنا بمسح 113 من معلمي ما قبل الخدمة لاستكشاف مستويات قلقهم من مادة العلوم. في حين أظهرت بعض الدراسات أن القلق من مادة العلوم يمكن أن ينخفض مع استكمال االطلبة مساقات المحتوى العلمي، وبالتالي اكتساب الثقة في المعرفة العلمية، لم يُلاحَظ هذا التأثير في دراستنا باستثناء بعض الجوانب وفقط لأولئك الذين اتخذوا المسارات العلمية في المدرسة. ووجدنا أيضا أن معلمي ما قبل الخدمة الذين اتخذوا المسارات الفنية و الأدبية في المدارس الثانوية كان لديهم مستويات القلق من مادة العلوم أعلى بكثير من أولئك الذين اتبعوا المسارات العلمية.


Keywords


pre-service teachers; science anxiety; UAE

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v14.n1.250