From teacher dependency to learner independence: a study of Saudi learners’ readiness for autonomous learning of English as a Foreign Language

Fakieh Alrabai

Abstract


This study attempts to assess the readiness of Saudi students for independent/autonomous learning, with a focus on learning of English as a Foreign Language (EFL). The study used a questionnaire and semi-structured interviews to gain insights from a population of 319 students (aged 15-24) about their perceptions of responsibilities, decision-making abilities, motivation, involvement in autonomy-related activities, and capacity to take charge of their own learning. The findings of the study confirmed the low readiness of Saudi EFL learners for independent learning (M = 3.06 on a five-point scale, SD =.31). Learners demonstrated low responsibility levels, perceiving that they accept on average only 17.27% of the responsibility for their own learning. Respondents reported a moderate level of ability (M = 3.63) and motivation (M = 3.70) to learn English. A considerable percentage of participants (27.83%) reported that they are rarely involved in self-directed activities; they demonstrated high levels of teacher dependency and low levels of learner independence. Despite the participants’ reasonable level of awareness of the nature of learner autonomy and its demands, their responses identified them as EFL learners with low autonomy. This study informs EFL learning stakeholders in Saudi Arabia that learners’ readiness for such conditions must be developed before interventions aimed at promoting autonomy are implemented in this context.

تحاول هذه الدراسة أن تقيم مدى جاهزية الطلاب السعوديين لتعلم اللغة الإنجليزية بصورة ذاتيه. استخدمت الدراسة استبيان ومقابلات للحصول على وجهة نظر 319 طالباً حول مدى تحملهم المسئولية للتعلم بشكل ذاتي، قدرتهم على اتخاذ القرار، الدافعية لتعلم اللغة الاجنبية، المشاركة في الأنشطة الذاتية، والقدرة على التعلم بشكل ذاتي. اثبتت نتائج الدراسة ضعف جاهزية الطلاب السعوديين لتعلم اللغة الإنجليزية بشكل ذاتي (متوسط = 3.06 من 5، انحراف معياري = 31.). اثبت المشاركون ضعف تحملهم للمسئولية للتعلم بشكل ذاتي حيث ادعى ما نسبته (فقط 17.27%) من اجمالي المشاركين تحملهم لذلك في حين عكس المشاركون مستويات متوسطة للقدرة على التعلم (3.63) والدافعية لتعلم اللغة الإنجليزية (3.70). تعكس نسبة كبيرة من المشاركين (27.83%) عدم مشاركتهم في أنشطة التعلم الذاتي والاعتماد بشكل كبير على المعلم وضعف الاعتماد على النفس. على الرغم من المستويات المتوسطة التي ابداها المشاركون حول الاعتراف بأهمية التعلم الذاتي ومتطلباته الا ان اجاباتهم على الاستبيان واسئلة المقابلة اثبتت عدم جاهزيتهم للتعلم الذاتي. توصي هذه الدراسة المسئولين عن تعلم اللغة الإنجليزية في المملكة العربية السعودية بتوفير البيئة المناسبة للتعلم الذاتي قبل محاولة دمج الطلاب في هذا النوع من التعلم.


Keywords


learner autonomy; learner responsibility; learner role; motivation; EFL learning

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v14.n1.262