Emirati student recruitment and retention in nursing education

Briliya Devadas

Abstract


The purpose of this study is to investigate factors surrounding low Emirati student recruitment and retention within a nursing programme in the Abu Dhabi Emirate. A sequential explanatory mixed methods research design was used to collect data from 140 Emirati students at different levels of the nursing program. Questionnaires, semi-structured interviews and related document analyses were used to collect information for this study. Quantitative analysis revealed that overall participants perceived the Emirati society as holding a positive image of nursing, though a majority of them indicated that nursing as a profession, would be a third or last choice of career for them. Inferential analysis on the reasons to choose or not choose nursing, revealed an opportunity to work as part of the team; and as a stepping stone to other professions as significant reasons, versus perceived program difficulty level, and perceived unpleasant tasks. Thematic analysis of interviews highlighted: 1) personal interest; 2) parental support; 3) awareness of the profession; 4) perceived barriers; 5) potential benefits, and 6) policies at the local and national levels. The study has several implications for nursing education and policy in the United Arab Emirates and the region.

الغرض من هذه الدراسة هو لدراسة العوامل المحيطة بقلة عدد الطلبة الإماراتيين والاحتفاظ بهم ضمن برنامج التمريض في إمارة أبوظبي. وقد تم استخدام تصميم بحثي متسلسل في طرق مختلطة لتجميع البيانات من 140 طالبا إماراتيا على مختلف مستويات برنامج التمريض. استعملت الاستبيانات والمقابلات شبه المنظمة وتحليلات الوثائق ذات الصلة لجمع المعلومات لهذه الدراسة. و كشف التحليل الكمي أن أغلبية المشاركين ينظرون إلى المجتمع الإماراتي على أنه يحمل صورة إيجابية للتمريض، على الرغم من أن أغلبيتهم أشارت إلى أن التمريض كمهنة، سيكون خيارهم الثالث أو الأخير من الحياة الوظيفية بالنسبة لهم. و في التحليل الاستدلالي لأسباب اختيار أو عدم اختيار التمريض مقابل الأسباب الإيجابية والسلبية، كشفت النتائج عن فرصة للعمل كجزء من الفريق؛ أو كنقطة انطلاق لمهن أخرى، كأسباب إيجابية هامة لاختيار التمريض،و في المقابل، النظر إلى مستوى صعوبة البرنامج، والمهام غير المرغوب فيها ، على أنها أسباب سلبية كبيرة لعدم اختيار التمريض كمهنة. وأبرز التحليل المواضيعي للمقابلات: المصلحة الشخصية؛ دعم الوالدين؛ الوعي بالمهنة. الحواجز المتوقعة؛ الفوائد المحتملة، و السياسات على المستويين المحلي والوطني. ولهذه الدراسة عدة تصورات على تعليم التمريض وسياساته في دولة الإمارات العربية المتحدة والمنطقة


Keywords


nursing education; Emirati students; recruitment; retention

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v14.n1.267