Operationalising recognition of prior learning (RPL): a case study from Bahrain Polytechnic

Rodney Coombridge, Shaima Alansari

Abstract


This case study describe how Bahrain Polytechnic maintains academic quality while responding to students’ expectations that prior learning will be recognized in a competitive market. Although recognising prior learning is important for enhancing the student experience, Higher Education Institutions (HEI’s) need confidence in the quality of transferring students prior learning. Bahrain Polytechnic differ from other HEI’s in the Kingdom of Bahrain in that it delivers applied, professional and technical qualifications. Graduates are expected to be work-ready; confident and competent, aware of what is expected of them in the professional world, and able to perform to their full potential (Bahrain Polytechnic, 2017). Programmes, qualifications and courses, and the underlying methodology of how they are delivered are developed in consultation with businesses, industries, professions, international education and training institutions to ensure that Bahrain Polytechnic graduates meet the needs of the labour market, thus supplying Bahrain’s economy with a source of highly skilled graduates. This enforces the use of a unique teaching and learning philosophy represented in Problem-based Learning (PBL) (Bahrain Polytechnic, 2017). Therefore, Bahrain Polytechnic need to be very cautious when assessing any RPL application. This paper identifies student mobility and internationalization as important and legitimate issues for both individual institutions and for educational quality assurance bodies. It then focuses on the Bahrain Polytechnic’s approach in acknowledging students prior learning through formal education. Following significant internal consultation, Bahrain Polytechnic has developed a more robust process for awarding credits/ exemptions to students based on formal education in other approved HEI’s.

تصف دراسة الحالة هذه كيفية احتفاظ بوليتكنك البحرين بجودتها الأكاديمية عند استجابتها لتوقعات طلبتها المحولين من مؤسسات التعليم العالي الأخرى، مؤكده بأن تعلمهم السابق سيتم الإعتراف به في هذا السوق التنافسي. على الرغم من أهمية عملية الاعتراف بالتعلم السابق في تنمية وتعزيز تجارب الطلبة، إلا أن مؤسسات التعليم العالي تحتاج إلى كسب الثقة في جودة التعلم السابق والمكتسب للطلبة المحولين من مؤسسة تعليمية إلى أخرى. وتختلف بوليتكنك البحرين عن غيرها من مؤسسات التعليم العالي في مملكة البحرين من حيث طرحها لمؤهلات تطبيقية ومهنية وتقنية. ومن المتوقع جاهزية طلبتها للمنافسة في سوق العمل بإمتلاكهم كفاءة عالية و ثقة بقدراتهم، ووعيهم لما هو متوقع منهم في سوق العمل، وقدرتهم على الأداء بكامل إمكاناتهم (بوليتكنك البحرين، 2017). يتم في بوليتكنك البحرين تطوير البرامج والمؤهلات والدورات، ومنهجية العمل في كيفية تقديمها للطلبة بالتشاور مع الشركات، وكبرى المصانع، والمؤسسات الاحترافية، ومؤسسات التعليم الدولية والمؤسسات التدريبية لضمان تلبية خريجيها لاحتياجات سوق العمل، وبالتالي تزويد الاقتصاد البحريني بخريجين ذوي مهارات عالية. وهذا يفرض على المؤسسة استخدام فلسفة تعليم وتعلم فريدة من نوعها والمتمثلة في التعلم القائم على حل المشكلات (بوليتكنك البحرين، 2017). لذا، يجب على بوليتكنك البحرين أن تكون حذرة للغاية عند تقييم أي طلب مقدم من الطلبة المحولين من مؤسسات تعليمية أخرى للاعتراف بتعلمهم السابق. كما أن هذه الدراسة تعّرف مصطلح حركة أو انتقال الطلبة بين مؤسسات التعليم العالي في الدولة الواحده وبين الدول فيما يعرف بالتدّويل باعتباره مسئله مهمة وأساسية لكلٍ من مؤسسات التعليم العالي والهيئات التعليمية لضمان الجودة، ومن ثم يركّز على نهج بوليتكنك البحرين في الاعتراف بالتعلّم المسبق للطلبة المكتسب من خلال التعليم الرسمي.وقد طُرحت سياسة المؤسسة الخاصة بالإقرار بالدرجات للمراجعة، وبعد تلقّي استشارة داخليه من جميع المنتسبين للمؤسسة، طورت بوليتكنك البحرين آلية أكثر قوة وفعّاليه لمنح إعفاءات للطلبة من بعض المواد الدراسية بناءً على التعليم الرسمي السابق والمتلقي في مؤسسات التعليم العالي الأخرى والمعتمدة من قبل أمانة مجلس التعليم العالي بمملكة البحرين.

Keywords


Recognition of Prior Learning; RPL; Credit Recognition; Exemption; Quality Assurance

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v15.n2.282