Plagiarism, culture, the Middle East and Westernization: a mixed methods study

Julie A Nash

Abstract


Academic integrity is of great importance to insure a consistent determination of what constitutes plagiarism across regions of the world. Academic integrity research spans a global scale and regardless of where the researcher is from, they are building on a pool of research findings that have no physical boundaries. Basic agreed upon research standards and fundamentals must be established to ensure the validity and reliability of the body of academic research. Problematic to the situation are differences in cultural definitions of what constitutes plagiarism. Therefore, this study aimed to build the body of knowledge on the current condition of plagiarism levels as well as perform a sample comparison of some patterns in Eastern and Western culture. A document analysis was conducted for two universities, one in the USA and one in Saudi Arabia. In addition, a survey was conducted in an academic context in Saudi Arabia to investigate students’ and faculty’s understanding of what constitutes plagiarism. It was predicted that Saudi Arabia is shifting towards a Westernized definition of plagiarism; results partially supported this hypothesis.

تعتبر النزاهة الأكاديمية ذات أهمية كبيرة لضمان تحديد ثابت لما يشكل الانتحال عبر مناطق العالم. تمتد أبحاث النزاهة الأكاديمية على نطاق عالمي وبغض النظر عن المكان الذي ينتمي إليه الباحث، فهي تعتمد على مجموعة من نتائج الأبحاث التي لا توجد لها حدود مادية. يجب وضع المعايير الأساسية المتفق عليها والأساسيات لضمان صحة وموثوقية هيئة البحث الأكاديمي. الإشكالية في الموقف هي اختلافات في التعريفات الثقافية لما يشكل الانتحال. ولذلك، هدفت هذه الدراسة إلى بناء جسد المعرفة حول الحالة الراهنة لمستويات الانتحال وكذلك إجراء مقارنة نموذجية لبعض الأنماط في الثقافة الشرقية والغربية. تم إجراء تحليل للوثائق لجامعتين، واحدة في الولايات المتحدة الأمريكية وواحدة في المملكة العربية السعودية. بالإضافة إلى ذلك، أجريت دراسة استقصائية في سياق أكاديمي في المملكة العربية السعودية للتحقيق في فهم الطلاب وهيئة التدريس لما يشكل الانتحال. كان من المتوقع أن تتجه المملكة العربية السعودية نحو تعريف الغربيين للانتحال وقد دعمت النتائج هذه الفرضية جزئيا.


Keywords


culture; plagiarism; higher education; academic integrity; cheating; context

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v15.n1.287