The effects of language simplification and pictures on the ability of Emirati university students to comprehend and solve mathematics word problems

Mark Causapin, Timothy Groombridge

Abstract


This paper presents a study of Emirati university students learning mathematics in a second language (English). The study focused on students' responses to mathematical word problems in different versions: simpler/more complex versions of the problem in English; an Arabic translation of the problem; and the addition of a picture to support the text of the problem. Our findings suggest that neither language simplification nor pictures significantly affect students' comprehension and performance on word problem assessments; the lexical and syntactic features of the word problems have little effect on their understanding and ability to answer the questions presented to them. In addition, evidence suggests that there is no first-language (Arabic) advantage when answering these assessments. These findings are in line with previous studies that found no evidence that simplifying the language of mathematics tests had a significant positive effect on student performance. Implications on the appropriate theoretical perspectives to use when studying the relationship of language and mathematics learning are discussed. In addition, practical recommendations are presented for instructors and professors in ‘globalist’ multilingual classrooms (Barwell, 2003).

تستعرض هذه الدراسة أداء الطلاب الإماراتين أثناء تعلم الرياضيات باللغة الإنجليزية من خلال التركيز على تنوع استجابتهم للمسائل الرياضية نفسها بصيغ مختلفة (مركبة أو بسيطة)، وبعد ترجمتها إلى اللغة العربية، وكذلك بعد إضافة صورة توضيحية للمسائل. وقد تبين من خلال النتائج عدم تأثر الطالب باللغة المُبسطة للمسألة أو بالصورة المضافة أثناء حل المسائل اللفظية أي أن السمات المعجمية والنحوية للمسائل اللفظية ليس لها تأثير يذكر على فهم الطالب وقدرته على الإجابة عن الأسئلة المعروضة عليه. كما لم تؤثر الترجمة على حل الطلبة للمسألة. وبذلك تتماشى هذه النتائج مع الدراسات السابقة التي لم تتوصل إلى أي تأثير إيجابي لاستخدام اللغة المبسطة على فهم مسائل الرياضيات. كما تناقش الدراسة الآثار المترتبة على استخدام النظريات المناسبة عند دراسة العلاقة بين الرياضيات واللغة. تعرض الدراسة في نهايتها توصيات المعلمين والأساتذة العملية والمستفادة من خبراتهم التدريسية في بيئات مختلفة حول العالم.


Keywords


Arabic; language simplification; second language; visuals

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v14.n2.288