A Major Choice: Exploring the Factors Influencing Undergraduate Choices of Communication Major

Naveen Mishra, Abduraoof Ahmed Ismail, Sanaa Juma Al Hadabi

Abstract


This study explores the reasons behind the popularity of majoring in Public Relations as opposed to Journalism or Digital Media among mass communications undergraduates in Oman. It attempts to gain insight into the factors influencing students’ decision-making process in selecting their major. It explores factors such as choice of major and sources of information that shape students’ knowledge and perception of the majors, using variables such as knowledge of job market, knowledge of curriculum, information sources and personal influences shaping major choice and selection. The study confirms that perception of the job market is a crucial factor in the selection of the majors. It also reveals that family plays a crucial role in influencing students’ decision-making process while choosing a major. The study concludes that strengthening the role of the academic advisor and educating students on course content and learning outcomes can increase the acceptance of less popular majors among communication undergraduates. The study is relevant in the context that the falling numbers of student enrolments in some areas of media studies could lead to a decline in teaching and research activities in those areas, in addition to a possible shortfall of specific skilled professionals in the national labour market pool.

تطرقت هذه الدراسة إلى أسباب إقبال الطلبة في عمان على تخصص العلاقات العامة كتخصص رئيسي بالمقارنة مع تخصصات الصحافة والإعلام الرقمي وذلك من خلال الإطلاع على أهم العوامل التي تؤثر على عملية الاختيار. وتهدف هذه الدراسة إلى معرفة أهم العوامل المؤثرة في اختيار الطلبة للتخصص وتحديد المعلومات التي يعتمد عليها الطلبة في خياراتهم المتلعقة بالتخصص وقياس فهمهم وإدراكهم لحقيقة التخصص. لذا قمنا بقياس إدراك الطالب وعملية صنع القرار من خلال دراسة المتغيرات مثل فهم سوق العمل، والمناهج الدراسية، ومصادر المعلومات، وعوامل أخرى تؤثر على اختيارهم. وتؤكد الدراسة أن سوق العمل المتصور هو عامل حاسم في اختيار التخصصات. وأن الأسرة تلعب دورا رئيسيا في اختيار الطلبة لتخصصاتهم.


Keywords


College Major; Major Selection; Journalism courses; Public Relations; Oman

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v14.n2.292