Write to improve: exploring the impact of an online feedback tool on Bahraini learners of English

Fatema Ahmad Wali, Henk Huijser

Abstract


The development of written accuracy among learners of English as a Second Language (ESL) has always been a primary concern for ESL teachers and researchers in Applied Linguistics and Second Language Acquisition (SLA). While a vast body of research has examined written corrective feedback on students’ written products, few studies have focused on the development of written accuracy among Arabic speaking learners of English using automated feedback tools. This case study first examined the level of written accuracy of Bahraini learners of English in their second year at a higher education institute, highlighting the frequency of errors influenced by their first language (Arabic). The course following this first stage included a significant component of automated feedback on students’ writing; and this study explored the impact that the use of these feedback tools had on learners’ writing in English, tracking development over the course of an academic semester. A corpus of students’ initial writings and subsequent revisions was analysed to identify whether there was an improvement in the accuracy of students’ texts.

لطالما كان تطوير الدقة في مهارة الكتابة بين متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة ثانية الشغل الشاغل لمعلمي اللغة الإنجليزية والباحثين في اللغويات التطبيقية واكتساب اللغة الثانية. في حين أن مجموعة كبيرة من الأبحاث قد درست ملاحظات تصحيحية خطية على كتابات الطلاب، فقد ركزت دراسات قليلة على تطوير الدقة في مهارة الكتابة بين متعلمي اللغة الإنجليزية الناطقين بالعربية باستخدام أدوات التغذية الاسترجاعية عبر الإنترنت. تتناول دراسة الحالة هذه أولاً مستوى الدقة المكتوبة للمتعلمين البحرينيين للغة الإنجليزية في سنتهم الثانية في مؤسسة للتعليم العالي، مع التركيز على تكرار أخطاء التداخل بين اللغة الاولى والثانية. ثم تستكشف الدراسة تأثير أدوات الملاحظات عبر الإنترنت على كتابة المتعلمين باللغة الإنجليزية كلغة ثانية، وتتبع التطور خلال الفصل الدراسي. يتضمن التدخل المطبق لتحسين تنمية مهارات المتعلمين مكونًا مهمًا للتعليق عبر الإنترنت. قامت الدراسة بتحليل مجموعة من الكتابات الأولية والمراجعات اللاحقة للطلاب، بالإضافة إلى مراجعات النظراء، لتحديد ما إذا كان هناك تحسن في دقة النصوص المكتوبة للطلاب.


Keywords


feedback; English as second language; online learning; writing; student-centred learning

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v15.n1.293