Project-Based Learning in Higher Education in the UAE: A Case Study of Arab Students in Emirati Studies

Noorah Abdek Mohammed

Abstract


Educational institutions in the Middle East are often criticized for using outdated teaching strategies such as lecturing that promote rote learning and memorization skills rather than life skills such as critical thinking, creativity and innovation which are important for students’ education and their future careers. This applied research paper presents an example of using Project-Based Learning (PBL) in Higher Education as a supplement to traditional lecturing and the benefits of using this approach for teaching and learning. A group of 62 female Arab students studying Emirati Studies at a federal higher institution in the UAE were involved in this classroom-based inquiry which took place over a 14-week semester. Data were collected using quantitative and qualitative methods to examine how effective the PBL approach was in engaging learners, in improving their skills and in helping them achieve the course learning outcomes. The results of the study showed that PBL was useful in helping students develop essential 21st century skills such as critical thinking, team work, problem solving, research skills, presentation skills, interpersonal communication skills, negotiation skills, creativity, and innovation. This research project helps to illustrate and provide evidence of how using PBL as a supplement to traditional lecturing can be a catalyst for an effective and efficient process-oriented quality education where students are active individuals managing their own learning and having fun in the process.

غالبا ما تتعرض المؤسسات التعليمية في الشرق الأوسط لانتقادات بسبب استخدام استراتيجيات التدريس التي عفا عليها الزمن مثل المحاضرات التي تعزز مهارات التعلم والحفظ بدلا من المهارات الحياتية مثل التفكير النقدي والإبداع والابتكار التي تعتبر مهمة لتعليم الطلاب ومهنهم المستقبلية. تقدم هذه الورقة البحثية التطبيقية مثالا على استخدام أسلوب (PBL) وهو التعلم القائم على المشاريع في التعليم العالي كمكمل للمحاضرات التقليدية وفوائد استخدام هذا النهج في التدريس والتعلم. وقد شاركت مجموعة من 62 طالبة عربية ممن يدرسون الدراسات الإماراتية في مؤسسات التعليم العالي في الإمارات العربية المتحدة في دراسة استقصائية استمرت على مدى فصل دراسي لمدة 14 أسبوعا. وقد تم جمع البيانات باستخدام أساليب مختلفة، كمية ونوعية، لمعرفة مدى فعالية نهج التعلم القائم على التعلم في إشراك المتعلمين، وتحسين مهاراتهم ومساعدتهم على تحقيق النتائج المرجوة. وتبين من خلال الدراسة أنه أسلوب مثمر جدا ويساعد الطلبة على تطوير المهارات الأساسية المطلوبة للقرن الحادي والعشرين مثل التفكير النقدي والعمل الجماعي وحل المشكلات والمهارات البحثية ومهارات العرض ومهارات التواصل بين الأشخاص ومهارات التفاوض والإبداع والابتكار. يساعد هذا المشروع البحثي في توضيح وتقديم أدلة على كيفية استخدام أسلوب (PBL) كمكمل للمحاضرات التقليدية حيث يمكن أن يكون محفزا لفعالية وكفاءة التعلم الذاتي لدى الطلبة.


Keywords


Project-Based Learning

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v14.n2.294