Student-led seminars as an active learning strategy to enhance English as a foreign language procrastinating students’ achievement

Majid Al-Amri

Abstract


Research has demonstrated that high percentages of undergraduate college students self-report they engage in academic procrastination which has significant adverse effects on academic progress with relative consistency. The present study was designed to help English as a foreign language (EFL) procrastinators study on a regular basis, and also to extend the learning of the high achievers. To do so, seventy English as a Foreign Language students in the study were classified by level of procrastination based on scores on the Procrastination Scale (Tuckman, 1991). Half of the students experienced the student-led seminars condition; the other half experienced the assignments condition. Although the student-led seminars condition produced significantly higher scores overall on a final achievement examination than the outline condition did, a significant interaction between condition and student procrastination level reflected an almost 14% advantage for the student-led seminars condition among high procrastinators. There was almost no difference between student-led seminars and assignments conditions for medium and low procrastinators. In addition, the qualitative data revealed high levels of satisfaction among students in the experimental group regarding the seminars and the instructor, as well as the perceived amount of new information learned.

لقد أثبتت الدراسات السابقة ارتفاع نسبة التسويف الأكاديمي لدى طلاب الجامعات و تأثيره السلبي على تحصيلهم الأكاديمي. لذلك تم تصميم هذه الدراسة لغرض مساعدة المسوفين أكاديمياً من طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وكذلك لتعزيز مستوى الطلاب ذوي التحصيل الأكاديمي المرتفع. واشتملت عينة البحث على سبعين طالباً من طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في المرحلة الجامعية. وتم تقسيم الطلاب بناء على مقياس التسويف الى ثلاث مستويات: عالي، متوسط، ومنخفض ، وتم استخدام الحلقات الدراسية التي يقودها الطالب مع إحدى الشعب الدراسية، وتم أستخدام الواجبات الدراسية مع طلاب الشعبة الأخرى. أظهرت الدراسة فاعلية الحلقات الدراسية التي يقودها الطالب على الأداء الأكاديمي لدى الطلاب في المجموعة التجريبية وخصوصاً لدى الطلاب ذو المستوى العالي من التسويف الأكاديمي (14%). كذلك أظهرت الدراسة رضا الطلاب عن الحلقات الدراسية وأستاذ المقرر وكذلك كمية المعرفة الجديدة التي تم اكتسابها.


Keywords


Active learning; Student-led seminars; Procrastination; Achievement; English as a foreign language (EFL)

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v15.n1.302