Outside looking in: a study of adjunct faculty experiences at offshore branch campuses in Dubai, United Arab Emirates

Maryjane Nolan-Bock

Abstract


This study examines the perspectives of adjunct (short-term contract) faculty teaching at offshore branch campuses in Dubai, United Arab Emirates. The rise of the global adjunct labor class and the expansion of universities to overseas markets in the form of branch campuses are just two examples of the extension of neoliberal and consumerist ideology to higher education. While the problems of implementing corporate-style practice and policy in higher education is much critiqued in the literature, this research centers on the intersection of the two issues just mentioned. The primary motivations for undertaking this study were to explore a) branch campus adjuncts’ perceptions of being connected to their university community, and b) the possible impact of their labor conditions on pedagogical conditions. Five adjuncts from four separate branch campuses were interviewed, and the semi-structured interviews analyzed using a critical discourse analysis approach. The findings revealed that the adjuncts often felt isolated from their branch campus and considered themselves to be carrying out the educational mission of the home campus despite having no contractual relationship with the home campus. I argue that the working conditions of the adjuncts have a negative impact on teaching experience and, to a degree, on pedagogy. A more formalized employment relationship between branch campus adjuncts and the home campus is recommended, as well as the provision of professional development and research engagement opportunities for adjuncts.

تبحث هذه الدراسة في وجهات نظر المدرسين الملحقين في فروع الجامعات في دبي، الإمارات العربية المتحدة. إن صعود الطبقة العاملة العالمية الملحقة وتوسع الجامعات إلى الأسواق الخارجية في شكل فروع جامعية ليست سوى مثالين على امتداد الإيديولوجية النيوليبرالية والاستهلاكية إلى التعليم العالي. على الرغم من أن مشكلة تطبيق ممارسات وسياسات النمط التجاري في التعليم العالي قد تعرضت لنقد كبير في الأدبيات، فإن هذا البحث يركز على تقاطع المثالين الموصوفين. كانت الدوافع الرئيسية لإجراء هذه الدراسة هي استكشاف 1) مفاهيم ملحقي فروع الجامعات لكونهم مرتبطين بمجتمع الجامعة؛ 2) ما تأثير ظروف عملهم على الظروف التربوية. لجمع البيانات، أجريت مقابلات مع خمسة مدرسين ملحقين من أربعة فروع جامعية منفصلة. تم تحليل المقابلات شبه المنظمة باستخدام منهج تحليل الخطاب النقدي. وكشفت النتائج أن الملحقين غالبًا ما شعروا بالعزلة عن حرمهم الجامعي واعتبروا أنفسهم ينفذون المهمة التعليمية للحرم الجامعي المحلي رغم عدم وجود علاقة تعاقدية لهم داخل الحرم الجامعي. أنا أزعم أن ظروف عمل الملحقين لها تأثير سلبي على ممارسة التدريس. توصي الدراسة بخلق علاقة توظيف أكثر رسمية بين الملحقين في الحرم الجامعي الفرعي والحرم الجامعي الداخلي، بالإضافة إلى توفير فرص التطوير المهني والبحث للمشاركة للمدرسين الملحقين.


Keywords


higher education; critical pedagogy

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v15.n1.306