Multilingualism and Foreign Language Anxiety: The case of Saudi EFL Learners

Elias Bensalem

Abstract


The present study focuses on the link between foreign language anxiety (FLA), self-perceived proficiency, and multilingualism in the under-explored EFL context of Saudi Arabia. Ninety six Arabic learners of English (56 males, 40 females) answered the Arabic version of Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLACS; Horwitz, Horwitz, & Cope, 1986). The analyses revealed that Saudi multilinguals suffered from low to moderate levels of FLA with female participants experiencing more anxiety than their male counterparts. Multiple regression analyses revealed that gender and self-perceived proficiency explained over a quarter of variance in FLA. Furthermore, the study did not find any role of experience abroad in predicting FLA.

يعنى هذا البحث بدراسة العلاقة بين قلق تعلم اللغة الأجنبية والكفاءة الذاتية في اللغة الإنجليزية لدى الطلاب الناطقين بعدة لغات، وبلغ عدد أفراد الدراسة 96 طالبًا (56 ذكر و 40 أنثى) من الدارسين للإنجليزية في المرحلة الجامعية، وقام الباحث بجمع بيانات الدراسة مستخدمًا مقياس القلق في فصول تعلم اللغة الأجنبية (FLCAS – Horwitz, Horwitz & Cope 1986) مع نسخة عربية من مقياس الكفاءة الذاتية في اللغة الأجنبية وأظهرت نتائج الدراسة أن الطلاب العرب الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية قد عانوا بدرجة متوسطة من القلق، في حين كانت درجة القلق أعلى لدى نظراءهم من الإناث، وكشف تحليل الإنحدار(الإحصائي) أن الفاعلية الذاتية والكفاءة في اللغة الإنجليزية والنوع كلها متغيرات تُنبيء بوجود القلق المرتبط بتعلم اللغة الأجنبية، كما أظهرت الدراسة أن المشاركين الأكثر ثقة في كفاءتهم في اللغة الإنجليزية كان احتمال شعورهم بالقلق اللغوى أثر على مستوى القلق لدى المشاركين بالدراسة لم تكن لتجربة السفر إلى الخارج دور في مستوى القلق.


Keywords


Anxiety; EFL; foreign language learning; multilingualism

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v15.n2.314