The role of metacognitive strategy training in fostering vocabulary acquisition

Ali Asghar Ghasemi, Hooshang Yazdani, Mohammad Amin Mozaheb

Abstract


This study explores whether metacognitive strategy training can influence the lexical knowledge of L2 learners of the present study, and what they think about the use of metacognitive strategies in language learning classes. To do so, a 50-item multiple-choice vocabulary test, developed by the researchers based upon Nation’s (1990) levels of language proficiency, was employed to measure the learners’ vocabulary knowledge progress during the period of instruction. The instruction received by the experimental group was based on the Cognitive Academic Language Learning Approach (CALLA) Model, developed and validated by Chamot and O’Malley (1994). The findings revealed that the experimental group outperformed the control group in their endeavors for comprehending and producing vocabulary. This may be attributed to the fact that after this intervention, participants have developed their metacognitive awareness and their thinking skills. The study concludes with pedagogical implications and highlights avenues for future research.

تمّ دمج استراتيجيات ما وراء المعرفية (MS)، التي تعتبر الفئة الفرعية الرئيسية لاستراتيجيات تعلّم اللّغة في مناهج تعلّم اللّغة الأجنبية لتسهيل التفكير العالي والتخطيط الذاتي والتعلّم المستقِّل والتعلم الأفضل في نهاية المطاف. وفقًا لذلك، تعدّ هذه الدّراسة محاولةً للإجابة عما إذا كان التدريب على استراتيجية ما وراء المعرفي يمكن أن يؤثّر على المعرفة المُعجمية للمتعلمين وماذا يفكّر فيه المتعلّمون حول تدريس استراتيجيات ما وراء المعرفية. وللقيام بذلك، تمّ استخدام اختبار مكون من 50 عنصراً متعدد الاختيارات الّذي تمّ تطويره بواسطة الباحثين استنادًا إلى مستويات الكفاءة اللغوية لدى الشعب (Nation) (1990م)، لقياس تطوّر معرفة المفردات أثناء فترة التدريس. استندت التعليمات التي تلقّتها المجموعة التجريبية إلى نموذج منهج التعلم المعرفي الأكاديمي (CALLA) الذّي أعدّه و وافق عليه شاموت وأومالي (1994). كشفت النتائج أنّ المجموعة التجريبية تفوقت على المجموعة التحكمية بالنّسبة لفهم وإنتاج المفردات. من الممکن أن يعزى ذلك إلى حقيقة أنّ المتعلمين بعد هذا العلاج يمكنهم التفكير أكثر وراء المعرفية وتطوير تقدّم تفكيرهم. تختتم الدّراسة بذکر بعض الآفاق التربويّة وتسليط الضّوء على بعض السّبل للبحث في المستقبل.


Keywords


Metacognitive strategies; vocabulary acquisition; CALLA Model

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v16.n1.331